• Boris dagliga blogg

Torsdagen den 18:e juli 2019

Dagbok från Atenresan onsdagen den 17:e juni 2019.

Vad som skulle göras i denna stad idag kom ingen riktigt överens om. Resa, museum, parkpromenad eller andra evenemang som vi förköpt biljett till? En sak var vi på det klara med och det var att inte hasta ur sängarna utan ta en lugn frukost strax efter klockan nio. Alltså var det ganska sent uppstigande. Efter morgonduschen kollade jag upp väderprognosen och fann att det var överhängande risk för regn idag. Meteorologerna hade nämligen förutspått att det skulle vara strålande sol hela dagen. Och alla vet hur rätt de brukar ha! Käket var inte lika stressigt att klara av idag då vi inte hade tid att passa förrän halvnio i kväll.

Så var det dags att bestämma lite om dagen. Heldagstur till grekiska övärlden eller annan bussutflykt lade vi till sidan. Jag hade hittat ett förslag, men läste dagboken föst. Då det var klart så var en tanke från igår att vi skulle besöka Arkeologiska nationalmuseet. Detta var en rekommendation från vår guide från igår Maria. Dessutom låg det på ett hyfsat promenadavstånd från vårt hotell. Därefter hade jag ett förslag om att försöka ta oss upp på Atens högsta kulle. Lykavittoskullen som höjer sig 277 meter ovanför staden.

Inträde till Arkeologiska nationalmuseet löstes då vi kom dit. Det är ett museum fyllt med utgrävda saker från svunna tider. Här fanns egyptiska, grekiska och romerska ovärderliga föremål. 1891 öppnade museet och under andra världskriget fanns alla värdefulla föremål nergrävda och gömda för att de inte skulle falla i nazisternas händer. 1946 kunde man öppna igen. Det var ett museum med så pass många föremål att man gjorde som man brukar; nämligen att först stanna vid vartenda föremål och läsa om dem. Sedan går man lite fortare förbi och till slut slänger man bara en blick åt montrarna. Det fanns nästan lika många muséevakter som det fanns föremål. Ett par av vakterna var nog vikarier som kom från biblioteket, för de hyschade på besökarna så fort de pratade med varandra i normal samtalston.

Frida ville tvunget till sovenirbutiken och här jobbade tydligen också lite argsinta damer. Det blev inget inköp även om de hade en exakt kopia på en bronsfigur som fanns på Delfimuseet. Fast den kostade 300 000 kr och så hade vi inte plats i bagaget. Vi tog istället en fika på muséecaféet. Det blev vår lunch med baguette, paj, kaffe, te och barndricka till de två som inte dricker vuxendrycker. Emil hade smitit iväg och tog sin egen väg inne på museet, men kallade via sms till caféet och då vi käkat var det dags för fotografering och en kort promenad till Victoria tunnelbanestation.

Det blev ett byte av tåg innan vi nådde Evangelixmos station. Härifrån skulle vi gå till bergbanan som skulle ta oss till Atens högsta topp. Ute från stationen gick vi ett femtiotal meter i ett parkliknande område då ett tjatter i träden fick oss att höja blicken. Det var ett helt gäng papegojor. Vid närmare efterforskning så ska det finnas vilda halsbands-parakiter i Aten, så det var troligen var vi såg. Vad vi såg då var Lykavittoskullen i slutet av gatan vi var på. Det var bara att vandra upp mot bergbanan. Fast problemet var att backen redan hade startat och för att ta sig till stationen krävdes att gå i trappor och trappor och trappor. För varje kvarter vi tog oss upp syntes bara nya trappor. Svettiga och trötta var vi till sist uppe, och då vi skulle lösa biljett kom vi på att förslaget att åka upp och gå ner var uteslutet. Alltså köptes en returbiljett. Fast det var inte riktigt sant. Det var tio minuter tills tåget skulle avgå, men vi fick reda på att man kunde bara köpa biljetter från fem minuter innan avgång. Alla blev så paffa att vi inte kom för oss att fråga: Varför?

Två minuter innan avgång kunde vi köpa våra biljetter för sju euro var. Vi satte oss i tåget. Det startade. Det gick uppför inne i berget i två minuter. Sedan var vi uppe. Besvikna över den uteblivna upplevelsen att åka bergbana så fick vi vår lön av den magnifika utsikten från denna kulle. Här uppifrån kunde vi se hela Aten ner till Pireus och havet med mängder av fartyg. Det var gott om andra resenärer och några förfriskade sig i baren och restaurangen som fanns på toppen. Vi var även inne i den lilla Agios Georgios kyrkan som fanns här. Där tände Frida ett ljus för Makadam.

Då det visade sig vara kortare än vi trodde att ta sig ner så ångrade vi nästan att vi köpt returbiljett, men vi beslöt att utnyttja den ändå. Två minuter istället för att gå en kvart var att intjäna lite tid. Den tillbringade vi istället vid ändstationen där det fanns en liten souvenirshop. Här fanns en hel servis i diverse skålar och tallrikar som vi beslöt att köpa. På förfrågan om det även gick att äta varmare rätter som soppa på dem fick vi svaret, att de bara var prydnadstallrikar. Sånt skit kan de ha för sig själva.

Vi vandrade ner för alla de hundra trappstegen tills vi kom ner till svenska ambassaden. Härifrån skulle det inte vara så långt till Panathenaic stadion. Det är den stadion som användes vid de första moderna Olympiska Spelen 1896. Till spelen i Aten 2004 såg man till att ha den i toppskick och några grenas utspelades här. Maratonloppet då liksom Atens maraton som sprungits sedan 1972 har sin målgång på stadion. 1896 fick 80 000 plats på läktarna. Idag går det ”bara” in 45 000. Det ska även finnas ett museum och jag hade gärna gått in här. Det tyckte de andra vi skulle göra, men då klockan tickat på och vi skulle hinna käka middag innan halvnio så ansåg jag att det fick vänta till imorgon, eller om inte så hade jag åtminstone varit på platsen.

Ebba förstod ingenting om varför vi tvingats gå så långt om vi inte skulle in. Hon var trött och orkade inte mer. Alltså tog vi en liten, liten paus för att kolla var vi skulle hitta plasten, Melina Mercouri, A5. Där skulle ”History by night” avgå. Ebbas trötthet blev inte bättre då hennes mobils GPS visade en väg som jag definitivt sa nej till. Broschyren som Frida hade med sig om touren kollade Emil på och visade på en karta var det skulle ligga. Sedan översatte jag på min karta och vi hittade platsen, efter att ha korsat stora och livligt trafikerade gator med en ljussignal som konstant visade röd gubbe.

Nu var vi vid Acropoli tunnelbanestation och härifrån fanns det gott om matställen på området som kallas Plaka. Vi hittade ett och alla åt, blev mätta och kunde även avsluta med ett toalettbesök. Fast måltiden var inte avslutat. Vi skulle ha efterrätt också, men det letade vi upp på ett annat ställe som sålde te, kaffe och glass. Alla tog glass och jag som hittade nya sorter tog en sådan som hette ”Kaimaki”. Kyparen frågade om jag verkligen ville ha den smaken, och jag propsade på det. Jag hade även beställt ”Moka” och där vi satt kunde jag se då glassen skopades upp. Först ”Moka” och sedan kokosglass. Tydligen hade de bestämt att jag inte skulle ha Kaimaki. Men jag sa ifrån och tvingade de lyfta av kokosen och ösa på den glass jag beställt. Det var en helt okay glass i smaken. Koncistensen var däremot märkligt klistrig. Huvudingrediensen i glassen är mastix som kommer från busken med samma namn. Det är ett sorts flytande harts som ger glassen sin konsistens och tillsammans med vanilj sin smak. Typisk glassmak från Grekland och Turkiet. Nu tillbaka till programmet.

Vi kom lagom i tid till vår kvällstur med buss. Guiden Dimitros sa att han egentligen inte var guide utan historiker och arkeolog. Alltså skulle det bli mycket historiskt på resan. Även han var en skojfrisk guide och i väntan på att bussen skulle anlända hade jag en fråga om Melina Mercouri, och varför platsen kallades så. Den frågan hade han aldrig fått förr påstod han, men som en känd skådespelerska och sedermera kulturminister så hade hon fått en lite byst uppsatt vid denna plats.

Vi betalade vår busstur till chauffören på femton Euro var och Dimitros började berätta om att hans namn betydde ”Moder jord”. Sedan tog han och chauffören oss till Akropolis. Där blev det ett litet stopp och vi fick alla vandra upp på en liten kulle som Dimitros ansåg vara den bästa plats att beskåda Pantheontemplet och kullen ifrån. Det hade inte blivit mörkt än, men väl uppe på kullen började han berätta om bygget och dimensioner. Under tiden började det bli mörkt och Akropoliskullen började lysas upp i mörkret. En underbar syn.

Resten av resan ska upplevas och är svår att göras rättvisa. Vi fick se många av de saker vi redan sett under våra dagar här, men det var en fördel nu då man även fick dem beskrivna ur kulturell, politisk och ekonomisk synpunkt. Vi fick även beskåda vaktavbytet än en gång. De löjliga stegen som vakterna tog förklarade Dimitros var en sorts dans och han satte även på tysk musik som passade in i de steg som vakterna tog. Den tyska musiken var Greklands nationalsång. Detta för att Greklands första kung var Kung Otto och han var från Bayern.

Vi fick även en runda ner bland de områden där husen var övergivna och där utstötta, knarkare, langare och prostituerade fanns. Till detta fanns även en förklaring som drog sig långt tillbaka, men som handlade om personer med grekisk bakgrund, men som inte erkändes som greker. Problemet var enligt Dimitros att detta område i centrum var ett område där de boende lämnats åt sig själva. Politiker och poliser bryr sig inte. Aten är en fattig stad och även atenarna. Dessutom har Grekland så många utlandslån att det inte finns pengar att göra något åt det hela. Samtidigt som Aten är den kanske historiskt äldsta bebyggelsen och kulturen så finns det samtidigt jätteproblem.

Kanske ett dystert slut, men bussen stannade på lite trevligare platser och jag tycker att det var ett stort plus att för sanningen i en guidad tur och inte bara en försköning. Så en guide som även är historiker var helt rätt. Problem med guider har vi inte haft utan tvärtom. Efter detta var det tunnelbanestationen Acropoli som gällde. Det tog oss fyra stationer raka vägen hem till oss. Där hade klockan blivit mycket. Hon var över tolv då vi så smått började förbereda oss för sista natten i Aten. Själv så tod det framåt två innan jag blev klar. Sista delen kommer, men inte riktigt samma tid som idag då vi inte är hemma förrän över tolv på torsdag natt. På tal om natt. God Natt!