TRÖJANS HISTORIA


Den 24:e juli späpptes denna nya hemmatröja. Då Fotbollsaffären redan ett par dagar före detta datum hade fått sändningen från Nike, så kunde jag skaffa tröjan redan innan den släpptes.

 

Nike tillverkade sin tredje United-tröja och AIG stod som ny sponsor efter vodafone. Med denna tröja började man ana att Manchester United ville slippa det kontrakt som sa att de stora lagen i England måste använda sina hemmatröjor i två säsongen. Alla andra storlag i Europa sålde nya tröjor varje år och skaffade på så sätt stora pengar på försäljningen. Engelska lag hittade på en massa underliga jubileum som gjorde att de då fick använda hemmatröjan bara under jubileumsåret. Detta var en sådan tröja. Vad jubileumet gällde är inte helt klarlagt, men det påstods vara ett slags 50-årsjubileum för att hedra laget som spelade på 1950-talet och kallades "The Busby Babes".

 

Höjdpunkten i denna tröja var givetvis ligasegern. Det blev förlust i FA-cupfinalen och i Champions League slutade äventyret i semifinalen mot Milan.